Trompet Aylık Kültür Sanat Bülteni

Trompet Aylık Kültür Sanat Bülteni

6 Temmuz 2011 Çarşamba

Kalbin Yargılanması - Mısır

   Eski Mısır’ın kutsal kitabı olan Ölüler Kitabı’nda önemli bir yer tutan bu sahne; ölümden sonra değişik denemelerden geçen ruhun, hayatın ve ölümün tanrısı olan Osiris’in huzuruna çıkmadan önceki son aşamadır. Eski Mısır metinlerine göre, her ölü için söz konusu olacak “tartılma”, Maat'ın "hakikat salonu" denilen salonunda gerçekleşir. Yeraltı âleminin sorumlusu ve Ra'nın gözü sayılan Maat'ın hiyeroglifi, “hakikat, adalet ve doğruluğu” simgeleyen tüydür.
Bu tartılma ve yargılanma sahnesi Mısır resimlerinde, bir kefesinde ölünün kalbi, diğer kefesinde bir tüyün bulunduğu terazi ile temsil edilir. Bu tüy ve kalp sembolizminde tüy sembolü hakikat, adalet ve doğruluğu simgeler, kalp ise dünyada yaşarken tüm yaptıklarını gözünden kaçırmamış olan manevi tanığı vicdanı simgeler. Mısır hiyeroglif yazısında kalp, ters üçgen biçimli bir vazoyla ifade edilir; "hakikat"in hiyeroglifi ise tüydür.
Kalp, yani vicdan eski Mısır metinlerinde Horus'un sesinin duyulduğu yer olarak belirtilir. Mısır metnine göre ise, yargılanma sonucunda kendini temize çıkaramayan ölüler timsah başlı Amenut tarafından yenirler.
Eğer ölü hayatının temiz bir şekilde yaşadığını kanıtlayabilmişse Horus tarafından sütunların koruyucu tanrılarına doğru götürülür, tanrılar katına kabul edilirler. Bazıları ise kısa süre sonra tekrar yeryüzüne doğarlar, bu böyle sürüp gider.           

Hiç yorum yok: